در راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته ابزارها و تجهیزات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین این ابزارها فیش‌ها هستند. در حقیقت بدون فیش‌ها به هم وصل کردن بخش‌های مختلف سیستم امنیتی غیر ممکن خواهد بود. چرا که وظیفه اصلی آن‌ها قرار دادن اجزای دوربین مداربسته در کنار هم است. در این مسیر کاربران به انواع مختلفی از فیش‌ها با هدف‌های مختلف نیاز خواهند داشت. برای آشنایی بهتر در این مقاله با انواع فیش‌ها در دوربین مداربسته و موارد مهم مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد.

انواع فیش‌ها در دوربین مداربسته

همان طور که گفته شد در نصب دوربین مداربسته باید به تهیه فیش‌های مناسب و کاربردی نیز توجه کرد. چرا که برای این منظور انواع مختلفی از فیش‌ها با هدف‌های مختلفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از جمله مهم‌ترین انواع فیش‌ها در دوربین مداربسته عبارتند از:

فیش BNC

فیش BNC از جمله فیش‌های ضروری در دوربین مداربسته است که جهت نصب کابل کواکسیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام این فیش از Bayonet Neill Concelman گرفته شده است. BNC قادر است تا انواع مختلفی از سیگنال‌ها را نظیر رادیویی، آنالوگ، دیجیتال و … را با توجه به نیاز کاربرد دریافت کند. کاربرد این نوع از فیش‌ها در دوربین مداربسته به قدری ضروری است که در حال حاضر در اغلب دوربین‌های امنیتی از آن‌ها بهره می‌برند. از دیگر کاربردهای سوکتBNC می‌توان به وصل کردن سیم تصویر به دوربین و دستگاه DVR اشاره کرد. به همین دلیل معمولا در راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته از دو عدد فیشBNC استفاده می‌کنند. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت این نوع از سوکت‌ها رابطی بین کابل کواکسیال، دوربین و DVR محسوب می‌شوند. این فیش‌ها معمولا مقاومتی در حدود ۵۰ اهم را دارا هستند.

هم اکنون انواع مختلفی از فیش BNC به منظور استفاده کاربران وارد بازار شده‌اند. از جمله این فیش‌ها عبارتند از:

فیش BNC پیچی، یکی از ساده‌ترین انواع فیش‌های BNC بوده و نصب و استفاده از آن به تخصص چندان بالایی نیاز ندارد. به طوری که نصاب می‌تواند به کمک یک پیچ‌گوشتی ساده آن را بر روی دوربین مداربسته چفت کند. این سوکت‌ها نام خود را از نوع طراحی که دارند، گرفته‌اند. زیرا مغزی کابل به کمک پیچی درون فیش محکم می‌شود.
فیشBNC لحیمی، نوع دیگری از فیش‌های BNC موجود در بازار هستند که توسط بسیاری از کاربران ترجیح داده می‌شوند. به طو معمول در نصب سیستم‌های امنیتی دوربینی که به سیم‌هایی با طول زیاد نیاز است از این نوع فیش‌ها استفاده می‌کنند. علت نامگذاری آن‌ها به این نام لحیم‌کاری مغزی کابل به داخل فیش است.
فیشBNC پرسی، به روش پرس مغزی کابل به درون فیش تولید می‌شوند. به کاربرانی که به دنبال فیش‌هایی با مقاومت بالا هستند استفاده از سوکت BNC پرسی پیشنهاد می‌شود.

فیش AV

یکی دیگر از انواع فیش‌ها در دوربین مداربسته فیش AV می‌باشد. این فیش‌ها نام خود را از خلاصه شده AUDIO VIDEO گرفته‌اند و به منظور انتقال صدا و تصویر در سیستم‌های آنالوگ ترجیح داده می‌شوند. به خصوص در صورتی که قصد نصب میکروفن بر روی سیستم امنیتی را داشته باشید تهیه فیش AV توصیه می‌شود. اگر برای خرید فیش به بازار رفتید شاید نام RCA نیز به گوشتان بخورد که باید بگوییم این فیش‌ها در اصل همان AV هستند که بسیاری آن را با همین نام می‌شناسند. به غیر از دوربین‌های مداربسته از این سوکت‌ها در انتقال صدا و تصویر در تلویزیون و دستگاه DVD نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل نام آن برای بسیاری از افراد می‌تواند آشنا به نظر برسد. این فیش‌ها در سه رنگ سفید، قرمز و زرد تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از این رنگ‌ها برای هدف خاصی استفاده می‌شوند و نصاب باید در حین نصب به جا زدن صحیح آن‌ها در دستگاه دقت کند. معمولا در حالت استاندارد فیش سفید و قرمز جهت انتقال صدا و فیش زرد جهت انتقال تصویر است.

فیش DC

فیش DC که آن را با نام فیش آداپتوری نیز می‌شناسند جهت تامین برق دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که طوری طراحی شده تا سیستم دوربین امنیتی را به سیم برق متصل کند. ناگفته نماند استفاده از این نوع فیش در تمامی موارد الزامی نیست. به عنوان مثال اگر آداپتور در فتصله دوری از دوربین قرار نگرفته باشد استفاده از فیش DC ضرورت چندانی نخواهد داشت. این نوع از سوکت‌ها دارای دو سر با نر و مادگی متفاوت هستند. به همین دلیل در حین نصب باید به درست قرار دادن پلاریته مثبت و منفی آن توجه کرد. در غیر این صورت برق سیستم تامین نشده و دستگاه روشن نخواهد شد.

فیش شبکه

آخرین مورد از انواع فیش‌ها در دوربین مداربسته فیش شبکه نام دارد. همان طور که از نام آن می‌توان حدس زد این فیش جهت وصل کردن کابل شبکه به دوربین مداربسته ترجیح داده می‌شود. کابل‌های شبکه‌ای که به کمک این سوکت نصب می‌شوند CAT5 یا CAT6 هستند که به دوربین مداربسته تحت شبکه و دستگاه ضبط NVR وصل می‌شوند.