یکی از چالش های جدی، هنگام خرید و نصب دوربین های مداربسته،انتخاب دوربین با لنز مناسب برای محل و هدف مورد نظر است. برای بررسی این موضوع در این مقاله با ما همراه باشید.
مقاله پیشنهادی: بررسی سیستم روشنایی سنتی و هوشمند

لنزهای موجود در بازار انواع متفاوتی دارند که متداولترین آنها لنزهای ۴٫۳ ، ۶ ، ۸ ،۱۲ و یا ۱۶ میلیمتری هستند. برای تحلیل این لنزها، ما دوربینی با موقعیت یکسان که در فاصله ۱۰ متری از یک ساختمان نصب شده است را مورد بررسی قرار داده ایم و با تغییر لنزها تصاویر را با هم مقایسه می کنیم.

در زیر تصویر مربوط به لنز ۴٫۳ میلیمتری را قرار داده ایم، همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، زاویه دید بالایی توسط این لنز پوشش داده میشود و دید وسیعی از محیط را در اختیار کار بر قرار میدهد. از این رو واضح است برای داشتن تسلط و دید کامل باید این لنز را انتخاب کنیم.

مقاله ی کامل درباره دوربین های مداربسته

لنز ۴٫۳ میلیمتری

با همان شرایط اولیه و فاصله ثابت ۱۰ متر از ساختمان، ما از دوربینی با لنژ ۶میلیمتر تصویری را در در زیر قرار داده ایم، همانطور که مشاهده میکنید این لنز زاویه دید کمتری از محیط را پشتیبانی میکند والبته کیفیت بالاتری از هدف ارائه میدهد.

مقاله ی کامل درباره دوربین های مداربسته

لنز ۶ میلیمتری

در ادامه تصاویری از دوربین با لنز های مختلف را قرار داده ایم.

لنز ۸ میلیمتری

لنز ۱۲ میلیمتری

لنز ۱۶ میلیمتری

به عنوان نتیجه میتوانیم به این نکته اشاره کنیم که هرچه به سمت لنز ۱۶ میلیمتری پیش می رویم زوم بیشتر شده و دامنه دید کمتر می شود. از این جهت در ابتدا باید هدف از کارایی دوربین در محیط مورد نظر را مشخص کنیم و باتوجه به این مسئله، دوربین با لنز مناسب و مورد نظر را انتخاب کنیم.

مقاله پیشنهادی: مراحل استاندارد اجرای خانه هوشمند