اخبار جدید حاکی از رشد بازار ویدئو کنفرانس هم در زمینه نرم افزار و هم در زمینه تکنولوژی های مدیریت ویدئو می باشد. این امر باعث شده که فروشندگان قدیمی این تجهیزات به سمت نرم افزار حرکت کنند تا بتوانند با استارت آپ هایی که می خواهند از راهکارهای نرم افزاری استفاده کنند، همگام شوند.

سایت Eweek.com  اخیراً در بلاگی به ارزش بازار ویدیو کنفرانس پرداخته که این بررسی مبتنی بر گزارشی است که در ۲۹ آوریل از سوی شرکت تحقیقاتی IDC (خبر–هشدار) منتشر شد. این شرکت تحقیقاتی اعلام کرده که در سه ماهه دوم ۲۰۱۴، بازار تجهیزات فیزیکی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۹ درصد کاهش داشته است. Eweek خاطرنشان می سازد که این روند نزولی طی سال ها ادامه داشته و امسال فقط بین سه ماهه اول و سه ماهه دوم، توانسته رشد کوچک ۱.۸ درصدی رشد داشته باشد و همچنین از نظر تعداد تجهیزات فروخته شده، در سه ماهه دوم امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۵.۵ درصدی داشته است.

Satellite

اما برای فروشندگان سخت افزار، این ها خبر جدیدی نیست چون آن ها شاهد افزایش تمایل مشتریان به تکنولوژی های نرم افزاری بوده اند، چرا که با استفاده از تکنولوژی های نرم افزاری می توانند ویدئو کنفرانس را از طریق تجهیزات متعدد از قبیل گوشی های موبایل انجام دهند. Rich Costello، تحلیلگر ارشد IDC در مورد ماهیت بازار ویدیو کنفرانس و چگونگی برخورد فروشندگان سخت افزار با راهکارهای نرم افزاری مطالبی را عنوان کرده است. لازم به ذکر است که این راهکارهای نرم افزاری به فروشندگان کمک می کند که بتوانند به رقابت ادامه دهند.

وی این چنین عنوان کرده است ” ما شاهد تاثیر محصولات نرم افزاری و سیستم های کم هزینه تر بر بازار تجهیزات ویدئویی سازمان ها در سراسر دنیا هستیم.”

او خاطر نشان کرده که این روند ترکیبی بازار – کاهش سود کلی و رشد کوچک بین سه ماهه اول و دوم امسال- نشان دهنده این است که فروشندگان تجهیزات ویدئو کنفرانس علاوه بر فروش سخت افزار، در حال گام برداشتن به سمت سرویس های ابری می باشند. فروشندگان تجهیزات سخت افزاری همچون سیسکو (Cisco) و پالیکام (Polycom) (خبر –هشدار) در حال تغییر استراتژی های خود هستند تا بتوانند با ارائه دهندگان نرم افزاری مانند Vidyo و Blue Jeans Network رقابت کنند.

روشن است که کسب و کارها به دنبال ویدئو کنفرانس هستند تا به آینده مطلوب خود دست یابند. کارمندان سازمان ها در هر سطحی می توانند از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کرده و بدین وسیله با داخل و خارج از سازمان خود در تماس باشند، بعضی نیز می توانند با استفاده از این تجهیزات، کار خود را در خانه انجام دهند. بدین منظور، سیستم های ویدیو کنفرانس باید قابلیت انعطاف داشته باشند تا بتوانند در مواقع نیاز، منابع موجود را در اختیار سازمان ها قرار دهند. این همان نقطه قوت نرم افزارهای مدیریت ویدئو و ابر است. به نظر می رسد ارائه دهندگان قدیمی سخت افزار این نکته را درک کرده اند و در حال حرکت به سوی این راهکارها می باشند.