یکی از موضوعات بسیار مهم در دنیای امروز، مبحث امنیت اطلاعات است. سرقت اطلاعات در پلتفرم‌های مختلف به دغدغه‌ای غیرقابل انکار در زندگی‌های ما تبدیل شده؛ وارد کردن اطلاعات شخصی و به خاطر سپردن آن ها و محفوظ بودن این اطلاعات میان کاربر و سرور های برنامه، اهمیت ویژه‌ی امنیت اطلاعات ما در سیستم‌های متعدد را به ما گوشزد می‌کند. با این حال خیلی از ما از محفوظ نگه داشتن اطلاعات سایبری خود، سر باز می زنیم و اطلاعات پروفایل شخصی خود را به راحتی در اختیار سایرین قرار می‌دهیم. انتشار یا سرقت این اطلاعات در نرم افزارهایی که اهمیت امنیتی بالایی دارند، مانند نرم‌افزار بانک‌ها، بورس یا برنامه‌های کاربردی دیگر، می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای کاربران به وجود آورد و صدمات جبران ناپذیری را برای ان ها به دنبال داشته باشد.

همه‌ی ما بارها و بارها شنیده‌ایم که صاحبان کارت‌های بانکی خودشان باید مقابل خودپرداز ها بایستند و کار بانکی خود را انجام دهند؛ با این حال خیلی از ما در محل خود پرداز با افرادی مواجه شده ایم که از ما خواسته‌اند تا به جای آن‌ها مقابل خودپرداز باشیم و برای آن‌ها وجه نقد بگیریم یا کار دیگری انجام دهیم. بهتر است که حتی از روی دلسوزی هم این کار را هرگز انجام ندهید، چون ممکن است کارت سرقت شده باشد!

افراد بی‌سواد یا سالمندان باید برای انجام کارهای خود با خودپرداز یا امور بانکی، همراه با یکی از نزدیکان خود این کار را انجام دهند؛ و اعتماد به این گونه افراد به هیچ وجه دلسوزی تلقی نشده و می‌تواند پیگردهای قضائی گوناگونی برای شما داشته باشد.

نمونه دیگر را از سرقت اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی برایتان شرح می‌دهیم.

خوشبختانه با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده در فضای مجازی، توسط شورای عالی مدیریت فضای مجازی کشور، دیگر کمتر شاهد سرقت عکس‌های کاربران از برنامه‌های متعدد هستیم؛ اما با این حال دستبرد به اطلاعات کاربران فضای مجازی در پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف همچنان توسط سارقان سایبری ادامه دارد و سوءاستفاده از این اطلاعات به یکی از رایج‌ترین کارها مبدل شده است. سرقت اطلاعات مهم از طریق  هک پروفایل شخصی افراد و در مواردی تهدید فرد به انجام کارهای غیرقانونی، متاسفانه از جنبه‌های منفی استفاده نادرست از فضای مجازی به شمار می‌آید!

چگونه می‌توانیم امنیت سایبری را برای اطلاعات خد برقرار کنیم؟

امنیت سایبری یک چیز قابل رویت نیست و برای ایجاد امنیت در آن، نمی‌توانیم مانند امنیت وسایل و اشیاء از دزدگیر یا دوربین مداربسته استفاده کنیم؛ که البته اگر این اتفاق می‌افتاد، خیلی خوب بود!

هر چند که نصب دوربین مدار بسته در سازمان‌ها وشرکت‌ها، در برقراری امنیت سایبری آن‌ها نیز موثر بوده است و از ورود هکرها و افراد سودجو به آن مکان‌ها جلوگیری کرده است اما برای برقراری امنیت سایبری در فضای شخصی باید نکات دیگری را نیز در نظر داشت که در ادامه به آن می پردازیم.

امکان ایجاد پروفایل‌های شخصی و حساسیت بالا برای ایجاد رمزهای سخت در برنامه‌های بزرگی مانند ایمیل، اینستاگرام و فیسبوک دلیلی به جز حفظ امنیت اطلاعات کاربران این شرکت‌ها ندارد؛ برای همین است هک شدن سرورهای این شرکت‌ها، منجر به ایجاد اختلالی بزرگ در فضای شبکه جهانی و امنیت کاربران می‌شود. لذا هر چه پسوردی که برای پروفایل‌های خود می‌سازید از امنیت بالاتری برخوردار   باشد، امنیت سایبری شما بالاتر خواهد بود.

بهتر است سعی کنید در رمزهای شخصی خود در برنامه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی، از حرف بزرگ و کوچک لاتین و نیز اعداد غیر متوالی استفاده کنید؛ استفاده از علائمی مانند #، @،$ و .. . در پسورد نیز امنیت رمزها بالاتر برده و هک‌شدن آن‌ها را سخت‌تر می‌کند!

هرگز حتی اگر کسی قصد کمک به بهبود پروفایل شما را داشت، اطلاعات پروفایل خود را در اختیار او قرار ندهید مگر آن که پروفایلتان تحت کنترل خودتان باشد و بتوانید برای او دسترسی محدود ایجاد کنید! قابلیت‌های لاگین دو مرحله‌ای در برنامه‌هایی نظیر فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام به خوبی این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که تمامی ادمین‌ها تحت کنترل کارفرما بتوانند در پروفایل‌ها فعالیت داشته باشند.

در اختیار سایرین قرار ندادن اطلاعات امنیتی مانند کدهای رهگیری برنامه‌های بانک‌ها و کارگزاری‌ها، نیز در بالابردن امنیت سایبری شما نقش پررنگی را ایفا می‌کند. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از فراموش کردن و یا پاک شدن اطلاعات سایبری خود، آن‌ها را در فضاهای ذخیره‌سازی ابری مانند googlecloud و برنامه‌های نظیر آن نگه‌داری کنید.

در نهایت آن چه بیشتر از همه به شما در برقراری امنیت چه در فضای بیرونی و واقعی و چه در فضای مجازی کمک می‌کند؛ اقداماتی است که خودتان برای امنیت انجام می‌دهید؛ سیستم‌های نظارتی مانند دوربین مداربسته، دزدگیر ها و ردیاب‌ها در فضای بیرونی در برقراری هر چه بیشتر امنیت ما تلاش می‌کنند و اقداماتی مانند حفظ اطلاعات سایبری در فضایی امن و غیرقابل دسترس برای دیگران و جلوگیری از فراموشی و از بین رفتن این اطلاعات، می‌تواند امنیت سایبری شما در فضای مجازی بالا ببرد.