امروزه پیشرفت جوامع در زمینه های کنترل یک محل بدون مراجعه و روند رو به رشد اتوماسیون در هر زمینه ای مشهود و گریز ناپذیر میباشد. یکی از زمینه های اتوماسیون کنترلی و حفاظتی نصب دوربینهای مداربسته در یک محل و کنترل و بازبینی آنها از هرجای دنیا از طریق اینترنت بدون مراجعه به محل میباشد.بسیاری از افراد، به علت کیلومترها دور بودن از که محیط خانه یا محل کار، ناچارند امر نظارت را از این طریق انجام دهند. با قابلیت انتقال تصویر، به طور کلی در هر زمان و مکان به واسطه اینترنت شرایط نظارت و کنترل وجود دارد.

بعضی مواقع لازم است با استفاده از اینترنت نظاره‌ گر تصاویر دوربین مداربسته خود باشیم، به‌ طوری که در هر زمان و مکان، حتی از راه دور هنگام سفر بر محل نصب دوربین مدار بسته نظارت و کنترل داشته باشیم.بهترین راه برای انجام این کار، بهره‌گیری از اینترنت و گوشی موبایل همراه یا لپ تاپ است. بدین صورت که با نصب یک نرم افزار انتقال تصویر دستگاه DVR یا NVR روی گوشی موبایل اندروید یا ios خود می‌توانید از راه دور بر محیط نظارت کامل داشته باشید. لازم به‌ذکر است جهت انتقال تصاویر باید دستگاه DVR یا NVR نیز به اینترنت متصل باشد.

به ارسال تصاویر دوربین‌های مداربسته نصب شده در یک محل، روی موبایل، تبلت، کامپیوتر و یا لپ تاپ از طریق اینترنت، انتقال تصویر دوربین مداربسته می‌گویند.کیفیت انتقال تصویر دوربین های شما معمولا با توجه به میزان ثبات و سرعت نرم افزارهای انتقال تصویر آنها مشخص می شود. برندهای بزرگ دوربین های مداربسته هزینه زیادی را برای ساخت و ارتقای نرم افزارهای خود پرداخت می کنند.

انواع روش های انتقال تصویر دوربین مداربسته

  • انتقال تصویر دوربین مداربسته بدون آی پی استاتیک بر رویبستر شبکه داخلی
  • روش اینترنتی بدون به صورت کلود و P2P
  • انتقال تصویر اینترنتی بدون آی پی استاتیک با استفاده ازتنظیمات NAT در مودم ADSL
  • انتقال تصویر با آی پی استاتیک در شبکه اینترنت با استفاده ازتنظیمات NAT در مودم ADSL
  • انتقال تصاویر وایرلس دوربین مداربسته و دستگاه DVR ودستگاه NVR بر روی بستر شبکه بی سیم
  • انتقال تصویر بدون نیاز به هیچ گونه آدرس آی پی اینترنتی و ازطریق انتقال تصویر وایرلس
  • انتقال اینترنتی بر روی بستر اینترنت سیمکارتی ۳G و ۴G بااستفاده از مودم ۴G و دانگل ۴

انتقال تصویر به روش آی پی استاتیک

اولین گام برای انجام انتقال تصویر دوربین مدار بسته این است که شما یک خط اینترنت دارای آی پی ثابت داشته باشید.برای این منظور باید از هر کجا که اینترنت خود را تهیه کرده اید اقدام به خرید آدرس آی پی ثابت یا همان آی پی استاتیک کنید.حال دلیل خرید آدرس آی پی ثابت چیست ؟ هر بار که شما به اینترنت وصل می شود آدرس آی پی شما تغییر می کند.به عبارت دقیق تر هنگامی که شما مودم خود را روشن می کنید از طرف ارائه دهنده سرویس اینترنت شما ، یک آدرس آی پی متغییر به آن اختصاص می یابد.ممکن است در صورت خاموش و روشن کردن مودمتان آدرس آی پی شما مجدد تغییر کند و برای انتقال تصویر دوربین مدار بسته نیاز است تا شما دارای یک خط اینترنت با آدرس آی پی ثابت باشید.

برای انجام انتقال تصویر توسط آی پی استاتیک (ثابت) شما باید  تنظیماتی را روی مودم خود صورت دهید.در این تنظیمات شما منابعی از شبکه داخلی خودتان را به اشتراک می گذارید.حال این منابع می توانند هر چیزی باشند که شما در انتقال تصویر دستگاه دی وی آر خود را به اشتراک می گذارید.با این کار شما در حقیقت اجازه دادید که هر کس آدرس آی پی شما را وارد کند ، بتواند به دستگاه دی وی آر شما دسترسی داشته باشد و بتواند تصاویر دوربین های شما را مشاهده کند.

انتقال تصویر به روش P2P

با پیشرفت علم و ظهور تکنولوژی انتقال تصویر P2P، هر دستگاه یک کد منحصر به فرد به نام کد P2P دارد که نیاز به هیچ تنظیمات و عملیات خاصی برای انتقال تصویر ندارد و با تمام شبکه های اینترنت سازگاری دارد و فقط کافیست اینترنت را به دستگاه متصل کنید.سیستم P2P یا همان Peer to Peer یکی از شاخه های سیستم ابری هستند که در کشور عزیزمان اصطلاح Cloud رایج است. کد P2P به همراه نام کاربری و رمز عبور را در نرم افزار گوشی وارد کنید و به سرعت تصاویر برای شما قابل دسترس خواهند بود.
این روش به آسانی  قابل تنظیم بوده و هیچ گونه نیازی به استفاده و دریافت آی پی استاتیک نیست.  انتقال تصویر P2P، به راحتی این امکان را بوجود می آورد تا تنها با اسکن کردن بارکد QR کد، به دستگاه دی وی آر انتخابی دسترسی داشته باشید.این عملیات بدون نیاز به پروکسی ، پورت فورواردینگ و برنامه های داینامیک انجام پذیر است.نرم افزار های مربوطه این امکان را برای کاربر میسر می کند تا از هر نقطه با تلفن همراه خود در صورت وجود اینترنت به تصاویر سیستم های دوربینهای مدار بسته نصب شده دسترسی داشته باشید.

مزایای شبکه ی p-2-p

۱-  در p-2-p هیچ نیازی به مدیریت سیستم تمام وقت نیست. هر کاربری مدیر دستگاه خود است.
۲- در p-2-p تمامی منابع و محتویات میان  همه ی کلاینتها تقسیم می شود.
۳-به دلیل اینکه  عدم وابستگی در p-2-p  ، این روش قابل اعتماد تر است.  عدم موفقیت یک کلاینت،  تاثیری بر عملکرد کلاینت های دیگر ندارد.
۴- نصب آن و در نتیجه تنظیمات کامپیوتر در این  شبکه آسان می باشد.
۵-هزینه ی کلی ساخت و نگهداری این نوع شبکه به نسبت بسیار پایین است.

معایب (اشکالات) طراحی p-2-p

۱-در این شبکه کل سیستم غیر متمرکز است در واقع یک نفر نمی تواند تنظیمات قابلیت دسترسی کل شبکه را تعیین کند.
۲-ریکاوری داده و گرفتن فایل پشتیبانی  در این نوع شبکه بسیار سخت است.
۳-نرم افزار های مخرب میتوانند به راحتی در طراحی این سیستم p-2-p انتقال یابند.
۴-بسیاری از فیلم ها،  موزیک ها و دیگر فایل های کپی رایت ،  از این نوع انتقال فایل  استفاده میکنند. P-2-p تکنولوژی است که در مواردی که تعداد فایل ها بالاست، استفاده میشود.