انسان‌ها از آغازین تاکنون، درگیر مسئله امنیت بوده و هستند. امروزه نیز در همه اماکن تجاری، مسکونی، تفریحی و حتی در یک مزرعه، امنیت حرف اول را می‌زند.

تمام این اماکن به وسیله دوربین‌های مداربسته قابل نظارت و کنترل هستند. و به راحتی می‌‌‌‌‌‌توان امنیت مورد نظر را تامین کرد. اما بهتر است قبل از اقدام به خرید، درمورد معایب دوربین مداربسته بیسیم ، مزایا و انواع مدل‌های آن اطلاعاتی داشته باشید.

در مقاله راهنمای خرید دوربین مداربسته می‌توانید راهنمایی کاملی را در مورد خرید انواع دوربین مداربسته مطالعه کنید. اما در این مقاله، به طور اختصاصی به بررسی عیب‌های دوربین مداربسته بیسیم که یکی از پرطرفدارترین دوربین‌های امنیتی است پرداخته‌ایم.

انواع دوربین مدار بسته بیسیمبه طور کلی دو نوع دوربین مداربسته در بازار موجود است. دوربین مداربسته سیمی (کابلی) و دوربین مداربسته بیسیم یا وایرلس. تعریف هر دوی این دوربین‌ها از نامشان کاملا مشخص است. یعنی؛

دوربین مداربسته سیمی: به وسیله کابل، به منبع تغذیه، اینترنت و دستگاه ضبط تصاویر متصل می‌شود.

دوربین مداربسته بیسیم: نیازی به سیم‌کشی برای انتقال تصاویر ضبط شده ندارد. پس دوربین مداربسته بیسیم چگونه کار می‌کند؟ این دوربین به وسیله امواج وای فای اطلاعات را دریافت و ارسال خواهد کرد.

اما در نظر داشته باشید که دوربین مداربسته بیسیم فقط در نحوه انتقال تصویر دوربین، بیسیم است. ولی برای اتصال به منبع تغذیه، نیاز به سیم دارد. مگر در انواعی که که از باتری تعبیه شده داخل دوربین، به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌شود. به طور دقیق‌تر:

  • دوربین مداربسته سیمی: به وسیله کابل به منبع تغذیه و اینترنت متصل می‌شود.
  • دوربین مداربسته بیسیم: به وسیله کابل به منبع تغذیه، و به وسیله امواج WiFi به اینترنت متصل می‌شود.
  • دوربین مداربسته بدون سیم (Wire-free): از هیچ‌گونه کابل‌کشی استفاده نمی‌کند. منبع تغذیه آن‌ باتری تعبیه شده داخل دوربین است. و به وسیله WiFi به اینترنت متصل می‌شود.

مزایا و معایب دوربین مداربسته بیسیم

دوربین مداربسته بیسیم، یک اختراع بسیار کارآمد و محبوب به شمار می‌رود. چرا که شما را از شر سیم‌کشی و معایب آن خلاص می‌کند. از دیگر مزایای این دوربین پرطرفدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسان و سریع بودن نصب دوربین مداربسته بیسیم
  • راه‌اندازی و استفاده آسان
  • امکان نظارت و کنترل از راه دور به وسیله اینترنت
  • امکان نظارت و کنترل از نزدیکب به وسیله نقطه اتصال (هات اسپات)
  • قابلیت حمل و نصب در هر مکان دلخواه
  • کاهش نیروی انسانی

 اما دوربین مداربسته بیسیم مانند تمامی تکنولوژی‌های دیگر، ایراداتی نیز دارد. در ادامه به بررسی معایب دوربین مداربسته بیسیم می‌پردازیم.

معایب دوربین مداربسته بیسیم

هیچ تکنولوژی جدیدی، صد در صد بی‌عیب نخواهد بود. دوربین مداربسته بیسیم هم مانند هر وسیله دیگری، معایب خاص خودش را دارد. این دوربین‌ها ویژگی‌ها و فناوری‌هایی دارند که در عین ایجاد مزیت، می‌توانند عیب نیز محسوب شوند. این معایب دوربین مداربسته بیسیم را در زیر بررسی کرده‌ایم:

۱- امنیت پایین در صورت وجود زیرساخت نامناسب

از جمله معایب دوربین مداربسته بیسیم، امکان هک اطلاعات یا از کار انداختن دوربین است. به همین دلیل، در مکان‌های فوق امنیتی، استفاده از دوربین مداربسته بیسیم ممنوع است.

این دوربین‌ها ممکن است به وسیله یک نویز از کار بیوفتند. امروزه شبکه بیسیم در همه جهان گسترده است. تلفن‌های هوشمند، رایانه، وسایل هوشمند از جمله دوربین مداربسته بیسیم و… توسط هکرهای حرفه‌ای قابل دسترسی هستند. اما می‌توان امنیت وسایل مرتبط با شبکه بیسیم را از طریق رعایت نکات امنیتی و نصب اصولی و حرفه‌ای، تا حد امکان بالا برد. با رعایت نکات زیر، امنیت دوربین مداربسته بیسیم خود را بالا ببرید:

  • در ابتدای امر، مهم‌ترین نکته امنیتی؛ خرید دوربین مداربسته بیسیم از برندی معتبر است. برندهای معتبر، از پروتکل‌ها و استانداردهای امنیتی روز دنیا استفاده می‌کنند.
  • طبق توصیه سازمان FTC (کمسیون فدرال تجارت)، دوربین مداربسته بیسیم ایمن، باید دارای سیستم رمزنگاری اطلاعات و فایر وال داخلی باشد. همچنین شبکه اینترنت متصل به دوربین نیز باید از پروتکل‌های امنیتی بیسیم مانند پروتکل WPA2 پشتیبانی کند.
  • اما بعد از خرید، استفاده از نصاب دوربین مداربسته و نصب حرفه‌ای و اصولی، مهم‌ترین نکته امنیتی است.
  • همچنین استفاده از رمز عبور قوی (بیش از ۸ کاراکتر انگلیسی با حروف بزرگ و کوچک و اعداد و نمادها)
  • و به روز رسانی منظم سیستم عامل دوربین مداربسته بیسیم از مهم‎ترین نکات بالا بردن امنیت دوربین مداربسته بیسیم است.

۲- دوربین مداربسته بیسیم می‌تواند پرهزینه باشد

درست است که هزینه نصب دوربین مداربسته بیسیم بسیار کمتر از دیگر دوربین‌هاست. اما یکی از مشکلات دوربین مداربسته بیسیم، می‌تواند هزینه بالای انواع با کیفیت آن باشد. همچنین برای ذخیره تصاویر این دوربین‌ها در حافظه ابری، باید اشتراک سرور بخرید؛ یا از کارت حافظه با حجم بالا استفاده کنید. هزینه تعویض مکرر باتری دوربین‌های بدون سیم را هم در نظر بگیرید.

۳- امکان بروز اختلال در اثر نزدیکی به دستگاه‌های وایرلس دیگر

امواج دستگاه‌های هوشمند و رادیویی باعث اختلال در امواج این دوربین‌ها می‌شوند.امواج دستگاه‌های رادیویی خودتان یا همسایگان (مایکروویو، تلفن بیسیم و…)، ممکن است موجب ایجاد تداخل سیگنال دوربین مداربسته بیسیم شود.

۴- امکان کاهش قدرت سیگنال

از مهم‌ترین معایب دوربین مداربسته بیسیم، وابستگی کیفیت تصاویر به اینترنت است. به دلایل زیر، ممکن است قدرت سیگنال اینترنت کاهش یابد. بنابراین، کیفیت ویدئو نیز پایین خواهد آمد.

ضعیف شدن سیگنال خروجی دوربین مداربسته بیسیم: سیگنال خروجی دوربین مداربسته بیسیم در فواصل دور و در صورت وجود مانع ضعیف خواهد شد. همچنین در آب و هوای بد، سیگنال دوربین مداربسته بیسیم نصب شده در محیط بیرونی، کاهش می‌یابد. حتی اگر بهترین دوربین مداربسته برای باغ باشد.

در مناطق متراکم از ساختمان: در این مناطق ممکن است قدرت امواج اینترنت کاهش یابد. زیرا مواد ساختمانی متراکم مثل بلوک‌های بتنی و فلزات، امواج را مختل خواهند کرد. اما دیوارهای خشک یا چوبی، مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

پس اگر اینترنت شما سرعت و پهنای باند کافی را ندارد و یا دوربین از مودم یا روتر دور است، تصاویر کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. یا دچار اختلال در مشاهده تصاویر خواهید شد. توجه کنید که دوربین مداربسته بیسیم باید نزدیک به مودم با اینترنت پرسرعت باشد. درضمن، گیرنده تصاویر هم باید اینترنت خوبی داشته باشد تا تصاویر را به موقع و به خوبی دریافت کند.

۵- پهنای باند محدود

یکی دیگر از معایب دوربین مداربسته بیسیم، پهنای باند محدود امواج خروجی از آن است. اگر اینترنت شما پرسرعت هم باشد، در ساعات پیک مصرف اینترنت، پهنای باند شما کاهش می‌یابد. در این صورت، انتقال تصویر دوربینم مداربسته بیسیم دچار اختلال یا افت کیفیت خواهد شد. البته دوربین مداربسته بدون نیاز به اینترنت هم می‌تواند باشد ( رجوع شود به مقاله دوربین بیسیم بدون اینترنت). اما فقط می‌تواند در فواصل نزدیک، اطلاعات را ارسال و دریافت کند.

۶- سرعت کمتر

از دیگر عیب‌های دوربین مداربسته بیسیم این است که، ممکن است سرعت انتقال اطلاعات آن نسبت به دوربین مداربسته سیمی کمتر باشد. دلایل این امر، پهنای باند محدود، اختلال در شبکه اینترنت و… است که در پاراگراف‌های قبلی توضیح دادیم.

راهنمای خرید دوربین مداربسته بیسیم

برای مکان‌های با نیاز امنیتی بالا، توصیه می‌شود که از دوربین‌های امنیتی سیمی و بیسیم در کنار هم استفاده کنید. با اینکار می‌توان از مزایای هر دو دوربین بهره‌مند شد. همچنین، اینکار باعث پوشش معایب هر کدام از آن‌ها به وسیله دیگری خواهد شد. برای مثال، در صورت هک، قطعی یا کاهش سیگنال یکی، دیگری در دسترس است.

لازم به ذکر است، نقاط ضعف دوربین مداربسته بیسیم به معنی پایین بدون ارزش خرید این دوربین پرکاربرد نیست. زیرا این دوربین‌ها دارای مزایا و امکانات فوق‌العاده‌ای هستند که در آنها را در برابر کمبودهای دوربین‌های سیمی بسیار مفید می‌کند. تمام معایب دوربین مداربسته بیسیم که در این مقاله به آن‌ها شاره شد، صرفا جهت آگاهی شما عزیزان است. تا تشخیص دهید؛ آیا دوربین مدار بسته بیسیم مناسب نیاز شما هست یا خیر.

کلام آخر

با روی کار آمدن دوربین‌های مداربسته، دیگر نیازی به حضور انسان‌ها یا سگ‌های نگهبان برای تامین امنیت یک محل نخواهد بود. هر کسی می‌تواند از راه دور و به وسیله اینترنت به نظارت خانه یا محل کار خود بپردازد. اتصال سیستم امنیتی به شرکت‌های امنیتی هم گزینه قابل تاملی است. با همه این پیشرفت‌ها در حوزه امنیت، اثربخشی دوربین مداربسته روز به روز بیشتر شده است. و اکثر افراد نیاز به خرید دوربین مداربسته را احساس می‌کنند.