چرا باید از دوربین های مدار بسته استفاده کنیم؟

ایمن نگه داشتن منازل و محل کار برای هر شخصی جزء اولویت‌های اصلی محسوب می‌شود که نصب دوربین مداربسته می تواند به آنها برای رسیدن به این خواسته به میزان قابل توجهی کمک کند .
تشخیص به موقع رفتارهای ضد اجتماعی و همچنین نظارت و ضبط حوادث توسط دوربین های مدار بسته و امنیتی باعث می شود که فرد با خیال راحت و آسوده منزل و یا محل کار خود را ترک کند و در صورت بروز مشکل تصاویر ضبط شده را مجدداً مشاهده نماید و همچنین می تواند دوربین های خود را از راه دور به وسیله موبایل و یا سایر دستگاه های مجهز به اینترنت بررسی کند. به این ترتیب با نصب دوربین مداربسته می تواند هزینه های مربوط به امنیت را کاهش دهد.
تصاویری که توسط دوربین های مداربسته ضبط شده بر روی دستگاه DVR ذخیره میشوند .


دستگاه DVR یک سیستم ثبت کننده قوی دیجیتالی می باشد که وظیفه آن ذخیره تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته بر روی حافظه جانبی می باشد.

 

انواع دوربین های مدار بسته از نظر تکنولوژی:

دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی به چند دسته تقسیم میشوند که با توجه به کارایی و تفاوت هایی که دارند نیازمند متخصص نصب دوربین مداربسته هستند. در ادامه مقاله با هر کدام از آنها بیشتر آشنا می شوید.

دوربین مداربسته آنالوگ:

دوربین امنیتی آنالوگ در میان سایر دوربین های امنیتی ساختار ساده تری دارد و با استفاده از سیستم ضبط ویدیویی دیجیتال DVR ویدیو ها را ذخیره و در شبکه بارگذاری می‌کند ، از آنجایی که دوربین های مداربسته آنالوگ ویدیوها و تصاویر را در قالبی ضبط می‌کنند که با حافظه دیجیتال سازگاری ندارد بنابراین نیاز به دستگاه دیگری می باشد تا تصاویر ضبط شده را ذخیره کنند؛ که این وظیفه برعهده ی سیستم DVR است، این دستگاه فیلم های ویدیویی را از فرمت آنالوگ به دیجیتال تبدیل می کند .

دوربین های مداربسته آنالوگ دارای کیفیت پایین تصویر می باشند به همین علت دوربین‌هایی با تکنولوژی جدید جایگزین آنها شده اند.

۲.دوربین مداربسته تحت شبکه (IP):

دوربین های مداربسته IP دارای سیستمی با تکنولوژی پیشرفته ای نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ هستند،در این مدل دوربین تصاویر ویدیویی به صورت سیگنال دیجیتالی ضبط شده و مستقیما به دستگاه ضبط ارسال میشود.

دوربین های مداربسته تحت شبکه نیازی به دستگاه های DVR ندارند در عوض آنها با یک ضبط کننده ویدیویی شبکه (NVR) کار میکنند که تصاویر دریافت شده را در همان شبکه ضبط و ذخیره می کنند.
دوربین های تحت شبکه در مقایسه با دوربین های آنالوگ تصاویر واضح تر را ارائه می دهند اما هنوز هم بعضی کاربران از دوربین های مداربسته آنالوگ برای تامین نیاز خود استفاده میکنند.

راه اندازی و نصب دوربین مداربسته در مدل های مختلف:

دستگاه DVR علاوه بر خروجی که به دوربین متصل می‌شود دارای خروجی دیگری است که وظیفه انتقال تصاویر از دوربین به نمایشگر را برعهده دارد در مرحله آخر این خروجی را توسط کابل به نمایشگر متصل کنید تا تصاویر ضبط شده دوربین‌ بر روی نمایشگر پخش شود.
برای نصب دوربین مدار بسته در محل کار یا منزل خودمان دست به کار شویم یا از نصاب های حرفه ای در این زمینه کمک بگیریم ؟؟
بسته به اطلاعات و توانایی شما در زمینه تکنولوژی دوربین های مداربسته، پاسخ به این سوال متفاوت است، روند نصب دوربین مداربسته خیلی دشوار نیست اما اگر اطلاعات لازم در این زمینه را نداشته باشید بسیار برای شما چالش برانگیز خواهد بود.
این مقاله برای افزایش اطلاعات و همچنین یاری به کاربران میباشد و به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین تخصص متخصصین این حوزه شود.

۱.نصب دوربین مداربسته آنالوگ:

فناوری آنالوگ چندین سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگرچه قدیمی‌ترین فناوری در این زمینه می باشد اما هنوز به طور گسترده توسط اشخاص مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
نصب دوربین مداربسته آنالوگ کار دشواری نیست ولی وجود یکسری تجهیزات و اطلاعات در این زمینه ضروری است :
مرحله ی اول خروجی‌های دوربین را چک کنید ، دو خروجی بر روی آن قرار دارد که یکی از آنها برای اتصال به منبع تغذیه می باشد و دیگری برای تصویر مورد استفاده قرار می گیرد در مرحله ی بعد خروجی مربوط به تصویر را از طریق کابل تصویر rg-۵۹ به دستگاه DVR متصل کنید و خروجی تغذیه را به منبع برق وصل کنید تا برق مورد نیاز برای دوربین تامین شود.

۲: .نصب دوربین مداربسته تحت شبکه

راه اندازی و نصب دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP به دو صورت انجام می شود :
الف) استفاده از PC :
برای نصب مستقیم دوربین مداربسته تحت شبکه به کامپیوتر باید از طریق کابل RJ-45 ، دوربین را به کامپیوتر متصل کنید و از طرف دیگر آن را به آداپتور و یا سوییچ وصل کنید.
سوییچ باید دارای پورت POE می باشد این پورت میتواند اطلاعات را از کارت شبکه دریافت و ارسال کند همچنین به عنوان منبع تغذیه برای دستگاه هایی که به آن متصل شده اند مورد استفاده قرار بگیرد.

بعد از انجام اتصالات نصب دوربین مداربسته در مرحله ی بعد باید نرم افزار حاوی اطلاعات راه اندازی دوربین مدار بسته را راه اندازی کنید و وارد پوشه ی IP TOOL شوید و از آنجا setup را انتخاب کرده و نرم افزار ip tool را بر روی pc نصب کنید.

ب) استفاده از دستگاه (NVR) یا همان دستگاه ضبط دیجیتال :
برای راه اندازی دوربین های مداربسته تحت شبکه از طریق دستگاه NVR لازم است که ابتدا دوربین را به سوییچ متصل کرده و سپس از طریق کابل LAN را که همان پورت شبکه است ، دوربین را به دستگاه متصل کرد . این پورت در پشت دستگاه NVRقرار گرفته است.

پس از اتصال کابل ها وقتی صفحه NVR بالا آمد برای نمایش تصاویر دوربین لازم است وارد منوی start شوید و از انجا به بخش تنظیمات بروید و از قسمت مدیریت دوربین ، دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۳. نصب دوربین مداربسته مخفی (مینیاتوری):


دوربین های امنیتی مخفی، دوربین های سطح پیشرفته هستند که توسط افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می گیرند و جزء کوچکترین دوربین های مدار بسته به شمار میروند و تصاویر با کیفیت بالا را ضبط میکنند‌.
کشورهای مختلف برای نصب دوربین مداربسته مخفی قوانین خاصی دارند بهتر است قبل از نصب دوربین های مخفی از قوانین کشور خود مطلع شوید. دوربین های مداربسته مینیاتوری به دو شکل بیسیم و وابسته به برق هستند اما دوربین های مدرن آنها دارای باتری می باشند و منبع برق احتیاجی ندارند.

برخی از دوربین های مداربسته مخفی دارای حافظه داخلی هستندکه میتوانند تصاویر ضبط شده را ذخیره و یا بر روی تلفن همراه شما ارسال کنند ؛ اما بعضی دیگر حافظه داخلی ندارند و باید توسط کابل به نمایشگر یا دستگاه های ضبط متصل شوند.
نصب دوربین مداربسته مخفی بی سیم به علت اندازه کوچیک و نداشتن کابل بسیار آسان می باشد اما برای نصب دوربین های باسیم باید کابل آنرا به طور حرفه ای مخفی کنید تا مشخص نباشد.

چگونگی نصب دوربین مداربسته روی گوشی :

از آنجایی که گوشی همواره در دسترس است یکی از بهترین انتخاب ها برای بررسی تصویر دوربین مداربسته است، به همین دلیل است که انصب دوربین مداربسته روی گوشی از اهمیت زیادی برای کاربران برخوردار است.
نظاررت بر سیستم ایمنی بوسیله تلفن همراه به شما این امکان را می دهد که در هر مکانی که قرار دارید از محل کار و یا منزل خود باخبر باشید این گونه نظارت میتواند برای صاحبان مشاغل مقرون و به صرفه باشد و نیاز به نیروهای امنیتی را کاهش دهد.
برای نصب دوربین مداربسته روی گوشی ابتدا باید دستگاه DVR را به pc کامپیوتر متصل کنید که این اتصال می‌تواند از طریق کابل hdmi یا کابل VGA صورت گیرد.
سپس وارد منوی تنظیمات شبکه شوید و تنظیمات را به صورت زیر تغییر دهید.
IP address:192.168.1.7
Gateway : 192.168.1.1
Subnet mask :255.255.255.000
HTTP port : 80
در قدم بعد کامپیوتر و دوربین مداربسته را به یک مودم متصل کرده و در قسمت اکسپلور اینترنت ۱۹۲٫۱۶۵٫۱٫۱ را سرچ کنید و پس از وارد کردن یوزرنیم و پسورد تنظیمات مودم خود را به صورت زیر تغییر دهید:
‌port: 80 or 8080
IP address :192.168.1.1
Pro tocol: all
تغییرات را ذخیره کرده و مودم را یکبار ریست کنید در مرحله بعد دستگاه dvr را که قبلا به مانیتور وصل کرده اید را جدا کرده و ازطریق کابل LAN به مودم متصل کنید.
در قدم آخر برای تلفن همراه خود نرم افزار Super livehd را نصب کرده، ID و پسورد را وارد برنامه کنید، به همین راحتی می توانید دوربین مداربسته خود را بر روی گوشی نصب کنید و در هر مکانی تصویر دوربین های خود را مشاهده کنید.

قیمت نصب دوربین مداربسته :

قیمت نصب دوربین مداربسته به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
• محل و ارتفاع قرار گیری دوربین مداربسته
• نوع دوربین
• تعداد دوربین ها
• برند دوربین