دوربین مداربسته یکی از کارآمدترین تجهیزاتیه که امنیت ساختمون‌ها و محوطه‌های مختلف اعم از تجاری، اداری، مسکونی و صنعتی رو تا حد زیادی بالا میبره. بازار دوربین های CCTV یا مداربسته ( Closed Circuit Televison ) وسیعه و مدل‌ها و شکل‌های متنوعی در اون می‌بینیم ولی دوربین‌های مداربسته به‌طور کلی به دو دسته دام ( Dome ) و بولت ( Bullet ) تقسیم‌بندی میشن. در این مقاله می‌خوایم تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت رو بررسی کنیم

بررسی دوربین مداربسته دام و بولت

قبل از این که بخوایم این دو نوع دوربین رو با هم مقایسه کنیم بهتره که اطلاعات بیشتری راجع بهشون کسب کنیم.

دوربین مداربسته دام ( Dome )

اسم دام از اون جایی میاد که این دوربین ها گنبد شکلن. لنزی که داخل اون به کار رفته به وسیله یک حباب شیشه‌ای یا پلاستیکی به شکل گنبد محافظت میشه. این دوربین ها هم در محیط بسته و هم باز کاربرد دارن و از مقاومت خوبی برخوردارن. جنس بدنه دوربین های Dome میتونه فلزی یا پلاستیکی باشه. این دوربین ها رو می‌تونیم در هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ ببینیم.

دوربین مداربسته بولت ( Bullet )

دوربین های بولت شکل استوانه‌ای دارن و همون‌طور که اسمشون پیداس شبیه یک گلوله یا لوله‌ان. این دوربین‌ها برای برد‌های وسیع‌تر و طولانی‌تر کاربرد دارن پس برای استفاده در محیط‌های بسته بهترن. این دسته از دوربین ها هم با روکش فلزی و هم پلاستیک ساخته میشه و اکثرا گواهی IP66 دارن که اون‌ها رو ضد آب و گرد و غبار می‌کنه.

تفاوت دوربین مداربسته بولت و دام

دوربین های دام و بولت از چند لحاظ نسبت به هم متمایزن و این تفاوت‌ها روی خریدن تاثیر میذاره.

مقایسه شکل ظاهری دوربین های بولت و دام

دوربین های بولت شکل ظاهری خیلی زیبایی نداره و همون‌طور که می‌بینیم استتار ضعیفی هم داره یعنی نمی‌تونیم خوب اون رو با اجزای محیط قایم کنیم بنابراین بیشتر تو دید هستن. حالا این تو دید بودن هم خوبه هم بد، قسمت خوب اون اینه که افراد مختلف اون رو می‌بینن و اگه قصد کار بدی داشته باشن با دیدن دوربین اون کار رو انجام نمیدن. ولی قسمت بد ماجرا اینه که این دوربین راحت‌تر مورد تخریب قرار می‌گیره و افراد خراب‌کار می‌تونن اون رو از کار بندازن.

دوربین دام در طرف دیگه ظاهر بهتری داره و میتونه با دکوراسیون داخلی خونه یا اداره همساز بشه. این نوع دوربین قدرت استتار خیلی بهتری داره و به راحتی قابل تشخیص نیست. از طرف دیگه این دوربین طوری طراحی شده که نسبت به ضربه و اشیایی که به سمتش پرت میشه مقاومت نشون میده و به راحتی خراب نمیشه.

تفاوت برد و قدرت لنز و وسع دید دوربین دام و بولت

دوربین های همرده لنزها و قدرت تفکیک یکسانی دارن و قدرت ثبت تصاویرشون تقریبا شبیه به هم هستش. تفاوتی که بین دوربین های Dome و Bullet وجود داره بردشونه، دوربین های بولت به‌طور اختصاصی به برد زیادی که دارن معروفن و می‌تونن فواصل دورتری رو ضبط کنن که یکی از دلیل‌هایی که از این دوربین بیشتر در محیط‌های باز مثل محوطه و حیاط استفاده میشه همین موضوع هستش.

دوربین های دام اما زاویه دید بیشتری دارن به طوری که لنز اون میتونه داخل حباب بچرخه و همه‌ی زوایای ممکن رو پوشش بده ولی دوربین‌های بولت این خاصیت رو ندارن و فقط می‌تونن تصاویر یک نقطه رو ثبت کنن.

این ویژگی دوربین های دام دزدی و خراب‌کاری رو کاهش میده چون لنز داخل اون دیده نمیشه و این دسته از افراد نمی‌تونن متوجه بشن که دوربین کدوم زاویه رو داره فیلم می‌گیره.

نصب دوربین دام سخت‌تره یا بولت ؟

دوربین دام میتونه از سقف آویزون بشه یا روی دیوار قرار بگیره. البته نصب این نوع دوربین یکم سخته چون باید جای مناسب رو برای اون پیدا کنیم که هم به راحتی دیده نشه و هم بتونه منطقه مورد نظر رو کامل ضبط کنه. یکی دیگه از مشکلات نصب دوربین Dome، سیم کشی‌های اونه که به‌خاطر شکلی که داره سخته، این مشکل باعث میشه که عوض کردن جای اون بعد از این که کامل نصبش کردیم مشکل باشه. از خوبی‌های نصب اون میتونیم بگیم سیم‌کشی‌ها خارج از دید هستن.

نصب و قرارگیری دوربین بولت به خاطر دسته‌ی اتصالی که دارن راحت‌تره و همچنین سریع‌تر میشه اون‌ها رو جابه‌جا کرد.

این نوع دوربین اکثرا روی کناره‌های دیوار نصب میشن و می‌تونیم زاویه دیدشون رو بخوایم عوض کنیم.

دوربین Bullet بر خلاف دوربین های دام سیم‌کشی‌های مشهودی دارن.