اگر قصد نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی یا ساختمان شرکت خود را دارید قبل از هر اقدامی باید بدانید که چه نوع دوربین مدار بسته ای برای شما مناسب است.

قبل از اینکه اقدام به نصب دوربین مدار بسته کنید، باید بدانید که چه نوع دوربین مدار بسته ای برای شما مناسب است. اگر درمورد انواع دوربین و امکانات و ویژگی آنها اطلاعاتی ندارید، باید با افرادی که در این زمینه کارشناس هستند مشورت کنید تا بهترین نوع دوربین که برای شما مناسب می باشد را انتخاب کنید.

پس از تحقیق و تهیه دوربین مدار بسته مناسب، به مرحله نصب دوربین مداربسته می رسیم. در حال حاضر شرکت های زیادی در زمینه فروش و نصب دوربین مداربسته فعالیت دارند که شما می بایست با تحقیق درمورد آنها، بهترین شرکت را از هر نظر انتخاب کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر نسبت به توانایی آن شرکت، از آنها درخواست کنید تا تعدادی نمونه کار در اختیار شما بگذارند تا با بررسی پروژه هایی که قبلا انجام داده اند به میزان مهارت و دقت آنها در کار پی ببرید. باید توجه کنید که در نصب دوربین مداربسته و هنگام کابل کشی چگونه از داکت و جعبه تقسیم استفاده شده است. شکل استاندارد آن به گونه ای است که در فاصله بین دوربین تا محل قرار گرفتن دستگاه ضبط تصاویر باید همه کابل ها محافظت شوند و هیچ کابلی دیده نشود تا کار به صورت استاندارد و تمیز انجام شود.

نصب دوربین مدار بسته

انتخاب محل نصب دوربین مدار بسته

محل نصب دوربین مداربسته باید به شکلی باشد که زاویه دید مناسبی داشته باشد. همچنین تعداد دوربین ها و محل قرار گیری آنها باید به گونه ای باشد که اشراف کامل به محیط داشته باشید.

میزان روشنایی محل نصب

نوع دوربینی که انتخاب می شود باید با میزان روشنایی محل نصب متناسب باشد. دوربین های مدار بسته ای که در محل های کم نور نصب می شوند باید حساسیت بالایی داشته باشند و یا از اشعه مادون قرمز بهره ببرند. به عنوان مثال می توان از دوربین های دید در شب استفاده کرد.

 شرایط جوی و دمای محل نصب دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته در حالت عادی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر تا ۵۰ درجه بالای صفر کارایی دارند. اما اگر قرار است از دوربین در دمایی غیر از این بازه استفاده شود باید درون محفظه مخصوص قرار گیرد. به عنوان مثال نصب دوربین مداربسته در دمای خیلی زیاد با استفاده از محفظه هایی که دارای خنک کننده هستند امکان پذیر است. همچنین اگر رطوبت محیط زیاد باشد و شبنم درون دوربین یا اطراف آن ایجاد شود باعث می شود دوربین مدار بسته خیلی زود دچار عیب شود.

اماکنی که احتمال حریق وجود دارد

در محل هایی که احتمال ایجاد حریق و شعله آتش وجود دارد مانند سایت های پتروشیمی یا کارگاه های حفاری که گازهای قابل اشتعال در آن وجود دارد نصب دوربین مدار بسته با امکانات ویژه ای امکان پذیر است. کاورهای مخصوص ضد حریق نمونه ای از این امکانات هستند.

محل های دارای امواج الکترومغناطیسی و احتمال اصابت صاعقه

اگر قرار باشد دوربین مدار بسته در فضای باز و محلی نصب شود که احتمال برخورد صاعقه وجود دارد، باید برای کاهش خطر آسیب دیدن دوربین، از میله صاعقه گیر استفاده شود. همچنین جهت نصب دوربین مداربسته در کنار ایستگاه های رادیویی و یا سیم های فشار قوی لازم است برای رفع نویز از تصویر دوربین از سیم ارت استفاده شود.

نصب دوربین مدار بسته خارج از دسترس

دوربین های مدار بسته باید به گونه ای نصب شوند که به راحتی قابل دسترس نباشند. زیرا می توان زاویه دید اکثر دوربین ها را به راحتی و با دست تغییر داد.

اگر از دوربین های بی سیم استفاده می کنید دقت کنید که سیگنال دهی خوبی داشته باشند تا دچار قطع و وصل تصویر نشوید.

انتخاب تجهیزات در نصب دوربین مدار بسته

در پروژه های نصب دوربین مداربسته بهتر است از هارد دیسک مخصوص دوربین مداربسته استفاده شود. در صورت استفاده از هارد دیسک های معمولی، نه تنها در ذخیره تصاویر احتمال کاهش نرخ فریم را خواهید داشت، بلکه احتمال خراب شدن هارد و عدم ذخیره تصاویر نیز وجود دارد.

نوع و محل قرار گرفتن دستگاه دریافت و ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته نیز از نکات مهم می باشد. دستگاه شما باید در مکانی نگهداری شود که دسترسی به آن آسان نباشد و کاملا محافظت شود. چرا که در صورت به سرقت رفتن دستگاه ذخیره سازی (DVR)، تمام تصاویر ذخیره شده از بین می رود و در هنگام بروز مشکل، تصویری ندارید که از آن استفاده کنید.

در پایان این موضوع را هم در نظر داشته باشید که توصیه می شود تمام مراحل نصب دوربین مدار بسته توسط یک شرکت انجام شود تا پروژه به صورت یکپارچه انجام شود. همچنین در صورت بروز مشکل در سیستم، مسئولیت آن به دیگری منتقل نشود.