امروزه بسیاری از افراد، برای افزایش ایمنی اماکن و نظارت بر آن‌ها، از سیستم های امنیتی کمک می‌گیرند. انواع دوربین مدار بسته هم یکی از اجزای سیستم امنیتی است که خیال مالکان را از امنیت ملکشان راحت می‌کند. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام همگردی، همیشه در خرید این تکنولوژی‌ها، نگرانی‌هایی هم وجود دارد که آیا واقعا این وسیله همان کاربرد مورد انتظار را خواهد داشت؟ خرید دوربین مداربسته هم خالی از نگرانی و تردید نیست. برای مثال، دوربین مدار بسته ای که در حیاط ساختمان به کار می‌رود، با دوربین داخلی متفاوت است. علاوه بر آن بسیاری از انواع دوربین مداربسته وجود دارد که خریداران را دچار سردرگمی می‌کند. قیمت دوربین مدار بسته هم بر اساس کاربرد آن، متفاوت برآورد می‎شود.

راهنمای خرید دوربینهای مدار بسته

برخلاف تصور عموم که سیستم امنیتی، تنها شامل چند دوربین مدار بسته است، فاکتورهای دیگری هم در یک سیستم نظارت تصویری وجود دارد؛ از جمله هارد، دستگاه ضبط و … که باید به آن‌ها نیز توجه کرد. نوع تکنولوژی دوربین مداربسته، کیفیت دوربین مداربسته، لنز دوربین و دید در شب آن از مهم‌ترین مواردی هستند که در مراجعه به مراکز فروش دوربین مدار بسته و خرید یک دوربین کارآمد باید در نظر داشت.

تکنولوژی: دوربین آنالوگ یا تحت شبکه؟

دوربین مدار بسته آنالوگ در دسته دوربین مداربسته ارزان قرار می‌گیرد، به طوری که می‌توان گفت از چرخه خرید خارج شده است و جای آن را تکنولوژی جدیدتر آنالوگ اچ دی گرفته است که باز هم قیمت آن نسبت به دوربین های تحت شبکه کمتر است. علاوه بر قیمت خود دوربین، دوربین آنالوگ تجهیزات کمتری هم دارد که باعث می‌شود قیمت نهایی آن مقرون به صرفه باشد. اما با این وجود، هر دوربینی کاربرد خاصی دارد که باید از متخصصین درباره آن کمک گرفت.

کیفیت: مکان مورد نظر چقدر حساس است؟

مسلما دوربینی که در طلافروشی به کار می‌رود با دوربینی که در پارکینگ خانه استفاده می‌شود، تفاوت‌هایی دارد. دوربین‌های مداربسته معمولا با کیفیتی از دو مگاپیکسل تا ۱۲ مگاپیکسل در بازار وجود دارند و بر اساس میزان حساسیت مکان مورد نظر به فروش می‌رسند.

لنز: ثابت یا متغیر؟

این ویژگی هم بسته به نوع کاربرد دوربین، متفاوت است. لنزهای متغیر امکان زوم روی سوژه‎های مشخصی دارند، در حالی که لنزهای ثابت قابلیت تغییر ندارند. نوع دیگری از لنز هم با نام موتورایز وجود دارد که در نبود کاربر نیز می‌تواند روی سوژه‌های مشخص زوم کند.

دید در شب: برای چه مکان‌هایی لازم است؟

دید در شب این امکان را به کاربران می‌دهد تا در تاریکی مطلق هم بتوانند اتفاقات و تصاویر را ببینند. شاید این قابلیت برای مراکزی که نیاز به نگهبانی ۲۴ ساعته دارند، کاربردی‌تر به نظر بیاید. اما از آنجا که دوربین مدار بسته با امکان دید در شب چندان هزینه زیادی ندارد، این روزها بیشتر دوبین های مداربسته به قابلیت دید در شب نیز مجهز هستند.

با این حال، رعایت تمامی این نکات بستگی به یک فروشگاه معتبر و نصاب خوب دارد تا مشتریان را در خرید دوربین مداربسته راهنمایی کند؛ همانطور که مانند هر کالای دیگری، گارانتی دوربین مدار بسته و خرید از فروشگاه های معتبر نیز اهمیت دارد.