همان قدر که خرید دوربین مداربسته مناسب برای مشتریان اهمیت بالایی دارد نمی‌توان از اهمیت تجهیزات جانبی آن چشم پوشی کرد. یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین تجهیزات جانبی کابل‌هایی هستند که در نصب دوربین مداربسته استفاده می‌شوند. برای این منظور از انواع مختلف کابل‌ها بهره می‌برند. به طوری که هر یک از آن‌ها برای هدف خاصی بر روی دوربین وصل می‌شوند. این کابل‌ها می‌توانند شامل کابل انتقال تصویر، کابل برق و یا موارد دیگری باشند. در میان تمامی این موارد سیمی با نام کابل ترکیبی در نصب و راه‌اندازی سیستم دوربین مداربسته استفاده شده و از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی و توضیح بیشتر کابل ترکیبی در دوربین مداربسته و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. ما را دنبال کنید تا با هر آنچه که باید در مورد این کابل‌ها بدانید آشنا شوید.

کابل ترکیبی دوربین مداربسته

همان طور که گفته شد کابل‌ها نقش بسیار مهمی را در نصب و راه‌اندازی یک دوربین مداربسته ایفا می‌کنند. به صورتی که نوع دوربین مداربسته اهمیت چندانی نداشته و در تمامی آن‌ها استفاده از کابل‌ها ضروری است. جدیدا نوع جدیدی از این موارد به نام کابل ترکیبی وارد بازار شده‌اند. هدف اصلی از بکارگیری این کابل‌ها استفاده به عنوان هر دو کابل تصویر و کابل برق به صورت یکجا است. کاربران می‌توانند در تمامی انواع دوربین‌های آنالوگ موجود در بازار کابل ترکیبی را خریداری کرده و از مزایای آن بهره ببرند.

ساختار کابل ترکیبی دوربین مداربسته

اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تری به بررسی کابل ترکیبی دوربین مداربسته بپردازیم باید بگوییم که این کابل‌ها در حقیقت نسل جدیدی از کابل‌ کواکسیال می‌باشد. با این تفاوت که در کنار کابل کواکسیال یک کابل برق نیز قرار داده شده است. سپس هر دو آن‌ها به صورت به هم چسبیده زیر یک پوشش واقع شده‌اند. با این توضیح کم و بیش متوجه شده‌اید که چرا این سیم‌ها با نام کابل ترکیبی وارد بازار شده‌اند. اگر بخواهیم واضح‌تر صحبت کنیم باید بگوییم اگر شما یک کابل ترکیبی را در دست گرفته و سر آن را به کمک قیچی ببرید متوجه وجود یک کابل کواکسیال و یک جفت کابل برق در یک قالب خواهید شد. در نتیجه کاربران دوربین مداربسته با خرید این کابل دیگر نیازی به تهیه سیم‌های دیگر نخواهند داشت.

نکته مهم دیگری که در ارتباط با ساختار کابل ترکیبی دوربین مداربسته باید بدانید این است که کابل کواکسیالی که درون آن قرار داده شده از نوع RG59 می‌باشد. انواع مختلفی از کابل‌های کواکسیال در بازار موجود هستند که در کابل‌های ترکیبی فقط یک نوع نام برده شده در بالا مشاهده می‌شود و لاغیر.

توصیه‌های مهم در خصوص استفاده از کابل ترکیبی دوربین مداربسته

قبل از اینکه به سراغ خرید کابل ترکیبی دوربین مداربسته بروید بهتر است تا با چند توصیه مهم آشنا شوید. از جمله مهم‌ترین این عدم استفاده از کابل‌های ترکیبی در محیط‌های بزرگ مثل اداره‌ها، کارخانه‌ها و مواردی از این قبیل است. اگر متراژ کابل برای استفاده شما کم بود هرگز به سراغ وصل کردن چند کابل به هم نروید. این کار نه تنها در کیفیت تصاویر حاصله از دوربین مداربسته تاثیر خواهد داشت بلکه خطرناک نیز است. معمولا شرکت‌ها کابل ترکیبی دوربین مداربسته را حداکثر بین ۶۰ تا ۷۰ متر تولید و وارد بازار می‌کنند.

جنس کابل ترکیبی دوربین مداربسته

امروزه خریداران می‌توانند انواع مختلفی از کابل ترکیبی دوربین مداربسته را با جنس‌های مختلف در بازار پیدا کنند. اما آنچه اهمیت دارد رفتن به سمت جنس خوب و مناسب برای بالا بردن کارایی سیم و سیستم امنیتی شما است. این کابل‌ها در جنس‌های مسی، آلومینیومی و ترکیبی از این دو تولید می‌شوند. بهترین گزینه ممکن برای خرید کابل های ترکیبی تمام مس می‌باشند. البته ناگفته نماند که کابل‌های ترکیبی آلومینیومی حداکثر تا متراژ ۲۰ متر تولید می‌شوند. چرا که بیشتر از این متراظز پاسخگوی نیاز کاربران نخواهد بود.

انواع کابل ترکیبی دوربین مداربسته

در حالت کلی انواع کابل ترکیبی دوربین مداربسته بر اساس جنسی که دارند دسته‌بندی می‌شوند. پرفروش‌ترین آن‌ها در بازار عبارتند از:

کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد آلومینیوم، برق آلومینیوم
کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق آلومینیوم
کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق مس
برای جلوگیری از انتخاب اشتباه حتما قبل از خرید شرایط مکانی که قرار است دوربین در آن نصب شود و انتظارات خود از کابل ترکیبی را بررسی کرده و مناسب‌ترین نوع آن را خریداری کنید.

مزایا و معایب کابل ترکیبی دوربین مداربسته

مهم‌ترین مزیتی که باعث شده کاربران سیستم‌های امنیتی به سمت خرید کابل ترکیبی دوربین مداربسته سوق پیدا کنند تسهیل پروسه کابل‌کشی است. به این معنا که کاربران دیگر احتیاجی به خرید و نصب جداگانه کابل‌های مربوط به تصویر و برق دوربین خود نخواهند داشت. از طرفی دیگر به دلیل عدم خرید دو نوع کابل جداگانه و آسان‌تر شدن پروسه نصب هزینه‌های مربوط به خرید سیم و نصب آن تا حد بسیار زیادی کمتر خواهد شد.

اما در بین این مزایا کابل ترکیبی دوربین مداربسته یک عیب کوچک دارد. آن هم متراژ‌ها و برد پایین آن است. به این صورت که حداکثر متراژ را می‌توان در کابل ترکیبی تمام مس مشاهده کرد که چیزی در حدود ۷۰ متر است. کابل‌های ترکیبی آلومینیومی با حداکثر متراژ در حدود ۲۰ متر به فروش می‌رسند.