۱٫ علت صدای DVR/NVR دوربین مداربسته

بعد از نصب دوربین مداربسته زمانی که سیستم برای اولین بار روشن می شود، صدایی از دستگاه DVR/NVR شنیده می شود. این صدا که به صورت ممتد خواهد بود به علت عدم تنظیم هارد در سیستم مداربسته است.

اگر در تنظیمات دستگاه  وارد شوید می توانید گزینه مربوط به بوق هارد را غیر فعال کنید. مسیر دستیابی به گزینه مربوطه در هر برندی ممکن است کمی با هم متفاوت باشد.

در برند هایک ویژن وارد منوی اصلی شده سپس گزینه Configuration و بعد در بخش Exceptions تنظیمات انجام می شود. در برند داهوا بعد از انتخاب منو اصلی گزینه Setting  و بعد Abnormality در آخر بخش Event تنظیمات انجام می شود. اما چه دلایلی باعث صدای دوربین مداربسته و یا صدای دستگاه DVR/NVR می شود.

            

هارددیسک معیوب است

خرابی در هارددیسک نیز از دلایل صدای دستگاه DVR/NVR است. اگر سیستم مداربسته شما دارای چند هارد دیسک است خرابی در یکی از آنها نیز موجب بوق دستگاه می شود. هارد دیسک معیوب را جدا کنید و جایگزین نمائید.

از کار افتادن فن خنک کننده دستگاه

ثابت نبودن فن دستگاه و بالانس نبودن آن ایجاد صدای اضافی در دستگاه می کند. همچنین شکستگی در پره های فن نیز احتمال ایجاد صدا در دستگاه را بالا می برد. با توجه به نقش اساسی فن در خنک کردن دستگاه دی وی آر  و این که گرما موجب خرابی در قطعات دستگاه می شود حتما در تعویض و یا جایگذاری درست آن اقدام کنید.

IP تکراری در شبکه

IP تکراری یکی از دلایل صدای دستگاه دوربین مداربسته است. چرا که دستگاه برای شناسایی آن عضو از سیستم دچار سردرگمی می شود. IP باید به صورت یکتا برای هر کدام از اجزا سیستم مداربسته و شبکه تعریف شود. اگر به IP سایر اجزا شبکه دسترسی دارید با بررسی آنها می توانید مورد تکراری را برطرف نمائید. در غیر اینصورت می توانید از برنامه IP Scanner استفاده کنید و مورد تکراری را تغییر و اصلاح کنید. به این ترتیب مشکل صدای دوربین مداربسته برطرف می شود.

مشکلات شبکه

از دیگر دلایل صدای دوربین مداربسته مشکلات شبکه و ارتباط دستگاه با اجزاء سیستم مداربسته است. اگر ارتباط دوربین مداربسته با دستگاه قطع شود و دوربین نتواند تصاویر را ارسال کند، صدای بوق بلند خواهد شد. قطعی در شبکه نیز موجب شنیدن صدای بوق از دوربین مداربسته یا دستگاه می شود.

سایر موارد

  1. کافی نبودن حافظه: برای ضبط تصاویر و پر شدن هارد دستگاه از دلایل دیگری است که موجب صدای دستگاه می شود.
  2. اتصال غیر مجاز به دستگاه و سیستم مداربسته
  3. تغییر سیگنال ویدئویی
  4. عدم تطابق استاندارد ورودی و خروجی ویدئو 
  5. خرابی در منبع تغذیه، آسیب به دوربین مداربسته و… نیز می توانند از دلایل صدای دستگاه DVR/NVR و یا صدای دوربین مداربسته باشند.

۲٫ DVR/NVR بوق می زند یا روشن نمی شود

اگر صدای DVR یا NVR در آمده است و بوق می زند ممکن است با مشکل و خطای No HDD مواجه باشید. گاهی نیز با وجود صدای سیستم مداربسته، دستگاه به راحتی روشن نمی شود و روی صفحه شما آن را نمی بینید. برای رفع این مشکل از متناسب بودن منبع تغذیه با  دستگاه DVR/NVR  خود اطمینان حاصل نمائید. اگر منبع تغذیه مورد استفاده شما متناسب با DVR/NVR بود، لازم است اتصال برق منبع تغذیه را بررسی کنید. هرگونه منبع تغذیه کمکی مانند باتری را برای زمان تست و بررسی، از دستگاه جدا کنید.

۳٫ بررسی اتصالات دستگاه DVR/NVR

در اتصالات دستگاه DVR/NVR هر گونه قطعی ممکن است صدای دوربین مداربسته یا دستگاه را ایجاد کند. بنابراین تمام اتصالات را بررسی کنید به طور مثال اتصال هارد، چرا که قطعی در آن باعث عدم شناسایی هارد توسط دستگاه و در نهایت صدای بوق می شود. اتصال دوربین مداربسته به دستگاه DVR/NVR، اتصال اجزاء سیستم مداربسته به منبع تغذیه و… مواردی هستند که باید چک شوند.

۴٫ بررسی اتصال هارددیسک به دستگاه

برای این منظور ابتدا دستگاه DVR/NVR را خاموش نمائید. پیشنهاد می شود برق از طریق دکمه پاور در پنل پشت دستگاه نیز قطع شود. سپس دستگاه را باز کنید به این ترتیب که بعد از باز کردن پیچ ها پوشش بالا را می توانید بردارید. هارددیسک و اتصالات دیده می شود. اتصالات هارد با فشردن زبانه کوچک فلزی، کانکتور را از هارد و از برد دستگاه جدا کنید. پس از قطع اتصالات مجددا هارد را در جایگاه دستگاه جایگذاری کنید. از صحت و محکم بودن اتصال مطمئن شوید. در پوش بالایی دستگاه را نصب کنید و سیستم را روشن کنید. بعد از آن به منوی اصلی رفته و بعد Info در آخر System را انتخاب کنید. در پنجره باز شده HDD را مانند تصویر انتخاب کنید.

               

بررسی کنید که درایو هارددیسک در لیست HDD های سیستم نشان داده شود. میزان فضای پر و خالی حافظه باید مشخص باشد. در صورت ۰٫۰ فضای خالی به معنای پر بودن هارد دیسک است که امکان رونویسی تصاویر جدید روی تصاویر گذشته وجود دارد. وضعیت و بخش های S.M.A.R.T را بررسی کنید باید به صورت Normal باشد. نرمال بودن این دو مورد به این معنی است که هارد شناسایی شده و به طور عادی کار می کند.