به تازگی تبلیغات دوربین های بی سیم و حتی دوربین های مدار بسته به این سو رفته که یکی از کاربرد این دوربین ها استفاده به عنوان دزدگیر هم است. یعنی مشتری با خرید دوربین می تواند دارای یک دزدگیرمنزل مجانی هم شود. هوش مصنوعی در دوربین هم کمک کرده که این قابلیت در دوربین قدرتمند تر شود و حتی در برخی دوربین ها قادر باشد فرق انسان و حیوان و حتی وسایل نقلیه را متوجه شود و صرفا در صورت تشخیص یکی از اینها آلارم دهد.

ما آینده ای فوق العاده برای دوربین هایی که میخواهند جای دزدگیر را بگیرند متصور هستیم. اما در حال حاضر یعنی در سال ۱۴۰۲ آیا می توان دوربینی نصب کرد که دیگر از دزدگیر بی نیاز شد. پاسخ این سوال این است که این واقعا بسته به نیاز شما دارد و اینکه امنیت آن مکان چقدر برای شما مهم است. مثلا اگر صرافی یا طلا فروشی دارید هم دزدگیر و هم دوربین به صورت جدا و مستقل مورد نیاز است و حتی منازلی که ورودی های زیادی از درب گرفته تا پنجره های متعدد دارند. اما دوربین دزدگیر دار صرفا برای مکان هایی قابل استفاده است که اهمیت سرعت آلارم آن بالا نباشد، لازم نباشد صدای آژیر خیلی زیاد باشد و صرفا دزدگیرش یک آپشن اضافه و کار راه انداز دیده شود. حالا در ادامه به علل عدم اطمینان به دزدگیر دوربین های دزدگیر دار می پردازیم تا بگوییم چرا هنوز نمی توان به عنوان یک دزدگیر حرفه ای به آن نگاه کرد.

روش شناسایی تشخیص حرکت

دوربین برای تشخیص حرکت از نور محیط و تغییر پیکسل ها استفاده میکند. این یعنی اگر در محیط نور کافی نباشد این قطعه نمی تواند به درستی کار کند و آلارم های بی دلیل گاه بی گاه می تواند آزارتان دهد. اما چشمی های دزدگیر راه دیگری را برای تشخیص حرکت رفته اند و این ارسال دریافت اشعه آی آر است که باعث شناسایی چیزی در محیط می شود که این موضوع هیچ ربطی به نور محیط ندارد و تقریبا هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد.

صدای آژیر و آلارم در محیط

در دزدگیرهای دوربین دار یک بیزر ضعیف کار شده که صدای آن به سختی از واحد کناری شنیده می شود و بدتر از آن قابلیت ارتقا آن هم وجود ندارد. وقتی این صدا را در کنار آژیر حرفه ای دزدگیر می گذاریم که میتواند یک محله را باخبر کند این دوربین چیزی برای گفتن ندارد. تازه در کنار این، امکان ارتقاء بلندگو و آژیر در دزدگیر فراهم است اما در دوربین این طور نیست.

روش ارسال نوتیفیکیشن یا آلارم

دوربین ها برای خبر دادن خطر از نوتیفیکیشن درون برنامه ای استفاده میکنند. این میبایست هم دوربین و هم گوشی صاحب خانه به اینترنت متصل باشد و سرویس های نوتیفیکیشن نیز سریع و درست عمل کنند تا او را از خطر آگاه سازند که احتمال از دست رفتن آن زیاد است. اما دزدگیر به وسیله تماس و پیامک عمل میکند. به این صورت که به شماره های مشخص شده در حافظه خود پیامک هشدار فرستاده و شروع به تماس گرفتن با آنها میکند. این آگاه سازی بسیار مطمئن و قابل اطمینان است.

توسعه و هزینه آن

یکی دیگر از مزایای دزدگیر حرفه ای توسعه ساده تر آن است. مثلا برای حفاظت از پنجره ای که در گوشه دیگری از خانه است لازم نیست یک دوربین گران قیمت اضافه شود. تنها استفاده از یک چشمی یا مگنت بی سیم که چندین برابر ارزان تر از دوربین است کافی است تا آن جا نیز حفاظت شود.

بهترین دوربین های دزدگیر دار

مواردی که در بالا گفتیم تنها چهار مورد از موارد است که باعث می شود ما دوربین را جای دزدگیر در نظر نگیریم. اما با این حال قابلیت دزدگیر منزل با دوربین چیزیست که بودنش بهتر از نبودش است و برای کسانی که فکر استفاده از دزدگیر را نداشته اند می تواند بسیار کاربردی نیز باشد. ما در ادامه چند نمونه از برند های دوربین دزدگیر دار را به شما معرفی میکنیم.

دوربین دزدگیر دار اسفیورد

تقریبا تمامی مدل های دوربین اسفیورد دارای دزدگیر داخلی هستند. کافی است دوربینهای اسفیورد را مشاهده کنید و هر مدلی که مد نظرتان بود را خرید کنید و همزمان از دوربین و دزدگیر آن بهره مند شود. از ویژگی های این برند دارا بودن از سرورهای داخلی است که باعث سرعت بالای انتقال تصویرش در ایران می شود.

دوربین آیمو

آیمو نیز دوربین هایش دارای آژیر داخلی است که در صورتی که تنظیم شده باشد آژیر می کشد. مدل کروزر این برند حتی در زمان تشخیص حرکت چراغ هایش روشن می شود تا سارق حس کنید واقعا دارد کنترل می شود. دوربین آیمو یکی از با کیفیت ترین برند های وارداتی به ایران است.