سیستم های امنیتی و حفاظتی معمولا برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند و بسته به شرایط محیط انواع مختلفی دارند بنابراین انتخاب یک سیستم امنیتی می تواند امری چالش برانگیز باشد. براي استفاده از سیستم های امنيتي و حفاظتی، دو گزینه اصلی پيش رويتان است. شما می توانید خود يك سيستم امنيتي نصب كنيد و یا فردي حرفه ای براي نصب آن استخدام كنيد.

 کاربرد سیستم های امنیتی و حفاظتی

یکی از حوادثی که می تواند امنیت یک مکان و یا اموالی را به خطر بیندازد، سرقت آنها می‌باشد. در چند دهه اخير،کاربرد سیستم های امنیتی و حفاظتي به منظور كاهش جرم و جنایت و سرقت اموال در حال افزايش بوده است.

ضمن اين که برخی سیستم های امنيتي در مراكز کسب و کار و خانه ها نسبتا يك امر اساسي محسوب مي شوند، برخی از آنها با ترکیب هاي پیشرفته تر و بسیار حساس تر موجود مي باشند، که تنها در چند سال گذشته در دسترس افراد قرار گرفته اند. در نتیجه، صاحبان ملک هاي تجاری و صاحب خانه ها در حال حاضر با انواع مختلفي از اين سيستم هاي امنيتي و حفاظتی رو به رو هستند و انتخاب هاي متعددي برایشان موجود است كه بايد با توجه به نیازهای خود انتخاب مناسبي داشته باشند.

اكثر سیستم های امنیتی امروزه، صرف نظر از نوع، اجزای استانداردي مانند واحد پردازش (که به عنوان هسته عمل می کند)، سنسور، صفحه کلید برای ورودی و کنترل، و دستگاه های هشدار دارا مي باشند. از اين رو، شما می توانید بسیاری از ویژگی های متمایز و دسته هايي که مربوط به نیازهای مسکونی یا دفاتر و مراكز تجاري خاص مي باشند را پیدا کنید.

دسته بندی سیستم های امنیتی و حفاظتی

با توجه به نحوه استفاده، دسته بندی برای سیستم های امنیتی و حفاظتی وجود دارد که عبارتند از:

  • سیستم های هشداری نظارتی

برای ایجاد یک شبکه امنیتی جامع، سیستم های هشداری نظارتی یکی از برترین انتخاب ها هستند.

این نوع از سیستم های امنیتی برای منازل معمولا توسط یک شرکت امنیتی بصورت دائمی نظارت می شوند و در مواقع مشکوک افراد آموزش دیده به سرعت به محل اعزام می شوند.

  • سیستم های هشداری بی سیم

قابلیت اتصال به شبکه بدون سیم شما را قادر خواهد ساخت که به صورت لحظه ای محل مورد نظر خود را زیر نظر بگیرید. برای جلوگیری از نفوذ سارقین بالقوه، سیستم های امنیتی بدون سیم بسیار موثر و کارآمد خواهند بود.

  • سیستم های نظارت ویدیویی

یک سیستم نظارت ویدئویی کارآمد علاوه بر اینکه عامل بازدارنده ای برای سارقین است، شناسایی و دستگیری آنها را نیز راحت تر می کند.

  • سیستم های کنترل دسترسی

با این نوع از سیستم های امنیتی شما قادر خواهید بود که ورود به بخش های مشخصی از ملک خود را به افراد خاصی محدود کنید.

انواع سیستم های امنیتی و حفاظتی

انواع سیستم های امنیتی و حفاظتي متداول امروزي عبارت اند از:

  • دوربين هاي مداربسته مادون قرمز
  • سيستم هاي امنيتي آلتراسونيك
  • پرتوهای فوتوالکتریک
  • سیستم هاي امنيتي كابلي فشار سنسور
  •  سيستم هاي امنيتي تشخیص میدان مغناطیسی منفعل

البته سيستم هاي امنيتي پيشرفته ديگري هم وجود دارد. در هر صورت اينكه تا چه حد اين سيستم هاي امنيتي كه براي اداره ،خانه ها و يا مراكز تجاري خود انتخاب مي كنيد، پيشرفته باشد اهميت چنداني ندارد بلكه مهم نصب حرفه اي آن و اطمينان از نحوه عملكرد آن مي باشد.

شما ممكن است پيشرفته ترين سيستم امنيتي را تهيه كنيد اما اگر نصب آن به صورت حرفه ای و توسط نيروي ماهر همان سيستم صورت نگيرد امكان ناكار آمدي آن افزايش ميي يابد.

در نتيجه با توجه به اينكه بايد سيستم امنيتي مناسب و كارآمد انتخاب شود هم زمان بايد به نحوه ي نصب آن نيز توجه شود.