تامین امنیت محل زندگی و کسب و کار یکی از ضروری ترین کار های می باشد که تمامی افراد به آن احتیاج دارند. امنیت اماکن توسط سیستم های امنیتی مانند دزدگیرهای اماکن و دوربین های مداربسته تامین می شود.

دزدگیر اماکن چیست ؟

دزدگیر اماکن به سیستم یا تجهیزات امنیتی گفته می شود که در ساختمان های مختلف به منظور جلوگیری از افراد غیر مجاز به داخل ساختمان، به کار برده می شود. دستگاه دزدگیر می تواند با استفاده از انواع چشمی ها و سنسور های مختلف هرگونه حرکت و فعالیتی را تشخیص داده و آژیر هشدار دستگاه را  فعال کند.

انواع دزدگیر های اماکن وجود دارد که هرکدام دارای  اجزای تشکیل دهنده  مختلفی می باشند که به مجموع این اجزای تشکیل دهنده پیکیج دزدگیر گفته می شود، از این اجزای تشکیل دهنده می توان به انواع سنسورهای مختلف مانند سنسورهای  حرارتی، سنسورهی مایکروویو، سنسورهای وزنی، سنسور های حرکتی، تماس گیر خودکار یا دیالر، باتری پشتیبان، IR ، PASSIVE IR  و… اشاره کرد، که هرکدام عملکرد مخصوص به خود را دارند . در ادامه به اختصار به  معرفی هریک از اجزای تشکیل دهنده می پردازیم .

اجزای تشکیل دهنده پکیج دزدگیر

پکیج دزدگیر اماکن از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از :

پنل دزدگیر:

پنل دزدگیر درواقع هسته مرکزی دزدگیر اماکن می باشد که سنسور ها و چشمی های دستگاه به این دستگاه متصل شده و با فعال شدن سنسور ها و چشمی ها سیگنال ها به  پنل مرکزی ارسال شده و پنل مرکزی فعال می شود و آژیر  هشدار را نیز فعال می کند.

انواع مختلفی ازپنل های مرکزی دزدگیر وجود دارد که روش های متفاوتی برای خاموش و روشن شدن دارند و این پنل ها معمولا با ریموت کنترل یا سوئیچ آلفا و صفحه کلید تنظیمات  مربوطه انجام می شود.

چشمی  الکترونیکی

چشمی های دزدگیر اماکن یکی از اصلی ترین و مهمترین اجزای تشکیل دهنده دزدگیر اماکن می باشند که در دو نوع چشمی حرکتی و چشمی وزنی وجود دارند.

جهت آموزش نصب باتری بر روی سیستم دزدگیر می توانید به آموزش های سایت مراجعه کنید .

چشمی حرکتی

چشمی حرکتی یا چشمی ارتعاشی، چشمی های حرکتی همان طور که از نامشان مشخص می باشد به حرکت و ارتعاش حساس می باشند. این چشمی ها به دلیل حساسیت بالای که دارند بر روی شیشه نصب می شوند تا در صورت هرگونه حرکت یا ارتعاشی سیگنال های به صدا در آمدن آژیر را  ارسال و آژیر را فعال می کنند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره انواع سنسور های دزدگیر اماکن می توانید به مقاله های مرتبط مراجعه کنید.

چشمی وزنی

چشمی های وزنی برای مکان های کاربرد دارند که حیوانات خانگی دارند. این چشمی ها به وزن و حجم حساس هستند، و بنابراین در صورتی که حیوانات خانگی در محل مورد نظر تردد کنند چشمی فعال نمی شود.

هشداردهنده‌های نوری یا چراغ چشمک زن

هشداردهنده های نوری، چراغ های چشمک زنی هستند که در انواع مختلفی موجود می باشند و همزمان با بلند گو و آژير دزدگیر فعال می شوند در اعلام خطر دزدگیر کمک می کند.

آژیر یا بلندگو

این قطعه در دزدگیرهای اماکن  سیگنال‌های دریافتی از سنسورها را که به  پنل مرکزی ارسال شده اند را  تبدیل به هشدار صوتی می‌کند. آژیر و بلندگوها از صدای بسیار قوی برخودار می باشند.

جهت آموزش نصب و راه اندازی آژیر دزد گیر می توانید به آموزش های سایت مراجعه کنید.

تلفن کننده اتوماتیک

این دستگاه هم می تواند در دستگاه مرکزی قرار داشته باشد و هم می تو اند به صورت یک دستگاه مستقل باشد.. زمانی که  سیگنال ها از سنسور ها به دستگاه مرکزی منتقل می شود و آژیر هشداررا فعال می کند  با پیام صوتی از قبل ضبط شده ای که د ردستگاه وجود دارد  با شماره‌های ذخیره شده ای که از قبل در دستگاه ثبت شده است تماس گرفته و اعلام خطر را به اطلاع کاربران می رساند.

پدال یا شاسی اضطراری

پدال ها یا شاسی ها ی اظطرارب در مکان های مانند بانک ها، صرافی ها، جواهر فروشی ها و..نصب می شوند تا درصورت لزوم دزدگیر به صورت دستی فعال شود.

ریموت دزدگیر

ریموت دزدگیر در واقع  یک دستگاه کوچک به صورت ریموت می باشد که برای کنترل دستگاه دزدگیر در اختیار کاربران قرار می گیرد. با استفاده از ریموت می تو ان تنظیمات دستگاه و همچنین فعال و غیرفعال کردن دستگاه دزدگیر را انجام داد. برد این ریموت معمولا بین  ۵۰ تا ۱۵۰ متر می باشد.

ریپیتر دزدگیر اماکن

از ریپیتربرای افزایش قدرت پنل مرکزی دزدگیر و ارتباط بهتربا سایر اجزای تشکیل دهنده آن  استفاده می شود. زمانی که  پنل دزدگیر از اجزای تشکیل دهنده آن مانند سنسور ها و چشمی ها فاصله زیاد دارد از ریپیتر استفاده می شود. همچنین از ریپیتر برای افزایش برد ریموت کنترل دزدگیر هم استفاده می شود.

کلام آخر

دزدگیر های اماکن از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که شناخت داشتن از اجزای مختلف و کاربرد آنها در سیستم دزدگیر های اماکن برای کاربران می تواند در استفاده صحیح از این دستگاه ها و همچنین در صورت بروز مشکلات فنی  برطرف کردن مشکلات کمک کننده باشد.